Er zijn verschillende tactieken voor het optimaliseren van jouw Adwords campagne. Toch blijven gebruikers vaak bij dezelfde tactiek hangen, namelijk de tactiek waar ze de campagne ook mee begonnen zijn. In dit artikel vertellen we jou graag meer over het runnen van een Google Adwords en proberen we jou als lezer inspiratie te geven waarmee je meer uit Google Adwords kunt halen.

Het klinkt natuurlijk heel verleidelijk: nummer 1 staan op Google zonder te hoeven wachten op de resultaten van SEO werkzaamheden. Maar toch zitten er een paar adertjes onder het gras, die zeker onder het licht gehouden moeten worden alvorens je start met Google Adwords.

Houd Google Analytics in de gaten

De meeste gebruikers houden Google Analytics in de gaten tot dat ze resultaat boeken. Wanneer de inkomsten binnenkomen, lijkt Google Analytics ineens niet zo belangrijk meer. Dat is jammer. Want jouw Google Adwords heeft namelijk altijd sturing nodig op basis van de statistieken in Google Analytics. Denk bijvoorbeeld aan de geografische locatie. Wanneer je ziet dat veel bezoekers uit een bepaalt deel in Nederland komen, dan is het wellicht handig om hier met de campagne rekening mee te houden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om voor deze mensen andere zoekwoorden te gebruiken en een speciale landingspagina op te richten.

Daarnaast wil je graag weten wanneer jouw bezoekers een conversie maken. Wellicht worden jouw producten voornamelijk aangeschaft aan het einde van de week. Dan is het wellicht een goed idee om het budget op Google Adwords rond deze tijd iets te verhogen. Zo is de kans groter dat je nog meer conversie binnen zult halen, wat we dus conversie optimalisatie noemen.

Daarnaast doe je er goed aan om te kijken op welk device jouw bezoekers binnenkomen. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat desktop gebruikers langer op jouw website blijven dan mobiele gebruikers. Waar ligt dit aan? Mogelijk zal je de mobiele weergave van jouw website moeten verbeteren om het bouncepercentage naar beneden te brengen.

Gebruik meerdere advertenties

Er zijn nog steeds veel gebruikers van Google Adwords die maar één advertentie gebruiken. Dat is een gemiste kans. Je wilt er namelijk achter komen welke advertentie beter werkt en daarom is het een goed idee om verschillende advertenties uit te proberen. Bekijk goed welke advertentie – met een andere titel, beschrijvingsregel of een sitelink – beter werkt. Daarnaast zal je aandacht moeten besteden aan de USP’s. Concurrentie is moordend op Google Adwords en daarom is het beter om met de juiste USP’s te komen. Het is daarom belangrijk om te weten wat de beweegredenen van jouw bezoekers zijn om een bezoek te brengen aan jouw website.

Hetzelfde geldt voor sitelinks. Bij Google adwords kun je tegenwoordig meerdere sitelinks invullen. Deze kun je gebruiken om de bezoeker direct naar de juiste pagina te navigeren, wat het bouncepercentage van de pagina’s naar beneden zal helpen.

Een andere overweging die je moet maken is de weergave instellingen. Bij het bepalen van jouw zoekwoorden kun je kiezen of je alleen gevonden wilt worden op het exacte zoekwoord of dat je ook gevonden wilt worden bij spellingsfouten of synoniemen. Alhoewel het verleidelijk is om voor de optie breed te kiezen, zal je dit goed moeten overwegen. De kans is namelijk groot dat je op zoekwoorden gevonden wordt waar je eigenlijk helemaal niet op gevonden wilt worden.

Google Adwords campagne zelf doen of uitbesteden?

Je kunt ervoor kiezen om het runnen van de Google Adwords campagne uit te besteden of het zelf te doen. Wanneer je zelf weinig verstand hebt van Google Adwords, maar er zelf weinig verstand van hebt kun je overwegen om het uit te besteden zodat je van dit proces kan leren. Wel is het belangrijk dat je altijd betrokken blijft, zodat je er ook daadwerkelijk iets van op kunt steken.